Святитель Афанасий Великий и «Царство пустыни» в его творениях
СВЯТИТЕЛЬ АФАНАСИЙ ВЕЛИКИЙ И «ЦАРСТВО ПУСТЫНИ» В ЕГО PDF
Священник Роман Андреевич Алексеевский, Кузбасская православная духовная семинария, Новокузнецк, Россия
DOI: 10.56859/29490847_2023_3_16
КЛЮЧЕВЫЕ СЛОВА: СВТ. АФАНАСИЙ АЛЕКСАНДРИЙСКИЙ, СВ. АНТОНИЙ ВЕЛИКИЙ, ЦАРСТВО ПУСТЫНИ, МОНАШЕСТВО, АСКЕТИЗМ
АННОТАЦИЯ:
2 мая 2023 года исполняется 1650 лет со дня блаженной кончины одного из величайших подвижников Православной Церкви свт. Афанасия Александрийского. Цель представленной статьи -показать роль свт. Афанасия Великого в продвижении монашеской жизни в своих произведениях. Используя в качестве примера прп. Антония Великого, свт. Афанасий показал роль, важность и преимущества жизни, посвященной Богу, вдали от мира. Свт. Афанасий Великий проявляет себя в своих произведениях как пропагандист монашества и аскетической жизни и в то же время защитник православия. Благодаря его трудам монашество, которое зародилось в египетской пустыне, стало известно далеко за пределами Египта и послужило основой для образования монашеских групп по всей тогдашней Римской империи. Концепция монашества является древней и встречается во многих религиях и философских течениях. В века, предшествовавшие Рождеству Христову, индуизм, буддизм и иудаизм разработали альтернативные стили жизни, которые включали в себя отказ от мира в некоторых отношениях, чтобы искать освобождение или очищение или единение с Богом, иногда как одинокий аскет, иногда в общине. В III и IV веке значительное число христиан предпочитали пустыню как способ приблизиться к Богу. Поэтому они отказывались от семейной жизни и выбирали уединение в пустыне как совершенный путь спасения.
СПИСОК ЦИТИРУЕМОЙ ЛИТЕРАТУРЫ:
1. Angaelos [Bishop]. The Altar in the Midst of Egypt: A Brief Introduction to the Coptic Orthodox Church. Stevenage, 2000, 54 p.
2. Burton-Christie. The Word in the Desert: Scripture and the Quest for Holiness in Early Christian Monasticism. New York: Oxford University Press, 1993, 352 p.
3. Cowan See J. Desert Father. A Journey in the Wilderness with Saint Anthony. Boston, 2002, 256 p.
4. Giles H. There is one God, and one mediator between God and Men, the man Jesus Christ //J. H. Thom. J. Martineau. H. Giles. Unitarianism Defended. A Series of Lectures. London, 1839, 54 p.
5. Herring G. An Introduction to the History of Christianity: From the Early Church to the Enlightenment. London: Continuum, 2006, 350 p.
6. Kannengiesser Ch. Athanasius of Alexandria and the Ascetic Movement of his Time. Asceticism ed. V. L. Wimbush. R. Valantasis. Oxford, 1998, 672 p.
7. Kling D. W. How the Texts Have Shaped the Times: How the Texts have shaped the times. New York: Oxford University Press, 2006, 389 р.
8. Perrin D. B. Studying Christian Spirituality. New York, 2007, 360 p.
9. Rubenson. S. The Letters of St. Anthony: Monasticism and the Making of a Saint. Minneapolis, 1995, 256 p.
10. Tradigo A. Icons and Saints of the Eastern Orthodox Church. Milan, 2004, 383 p.
11. Migne P. L. Patrologia cursus completus, series graeca. T. XXVа. Paris, 1884, CCLXXX p.
12. Migne P. L. Patrologia cursus completus, series graeca. T. XXVI. Paris, 1884, 1534 col.
13. Migne P. L. Patrologia cursus completus, series graeca. T. XXVIII. Paris, 1887, 576 col.
14. Migne P. L. Patrologia cursus completus, series latinae. Т. XXIII. Paris, 1845, 1596 col.
15. Παπαδοπουλου Στυλιανου. Πατρολογία. Τ. II. Αθηνα, 1990, 757 σ.
ST. ATHANASIUS AND THE “KINGDOM OF THE DESERT” IN HIS WORKS PDF
Priest Roman Andreyevich Alekseyevsky, Kuzbass Orthodox Theological Seminary
DOI: 10.56859/29490847_2023_3_16
KEYWORDS: ST. ATHANASIUS OF ALEXANDRIA, ST. ANTHONY, THE KINGDOM OF THE DESERT, MONASTICISM, ASCETICISM
ABSTRACT:
May 2nd. 2023 marks the 1650th anniversary of the blessed repose of St Athanasius of Alexandria, one of the greatest ascetics of the Orthodox Church. The purpose of the presented article is to show the role of St Athanasius the Great in promoting the monastic life in his works. Using St Anthony the Great as an example St Athanasius showed the role, importance and benefits of a life dedicated to God, away from the world. St Athanasius shows himself in his works as a promoter of monasticism and ascetic life, and at the same time defender of Orthodoxy. Due to his works monasticism, which originated in the Egyptian desert, became known far beyond the borders of Egypt and served as the basis for the formation of monastic groups throughout the then Roman Empire. The concept of monasticism is ancient and it is found in many religions and philosophical movements. Hinduism, Buddhism and Judaism developed in the centuries before Christ alternative lifestyles that involved giving up the world in some respects to seek liberation or purification or union with God, sometimes as a solitary ascetic, sometimes in community. A significant number of Christians preferred the wilderness as a way of drawing closer to God in the 3rd and 4th centuries. So they gave up family life and chose solitude in the wilderness as the perfect way of salvation.
REFERENCES:
1. Angaelos [Bishop]. The Altar in the Midst of Egypt: A Brief Introduction to the Coptic Orthodox Church. Stevenage, 2000, 54 p.
2. Burton-Christie. The Word in the Desert: Scripture and the Quest for Holiness in Early Christian Monasticism. New York: Oxford University Press, 1993, 352 p.
3. Cowan See J. Desert Father. A Journey in the Wilderness with Saint Anthony. Boston, 2002, 256 p.
4. Giles H. There is one God, and one mediator between God and Men, the man Jesus Christ //J. H. Thom. J. Martineau. H. Giles. Unitarianism Defended. A Series of Lectures. London, 1839, 54 p.
5. Herring G. An Introduction to the History of Christianity: From the Early Church to the Enlightenment. London: Continuum, 2006, 350 p.
6. Kannengiesser Ch. Athanasius of Alexandria and the Ascetic Movement of his Time. Asceticism ed. V. L. Wimbush. R. Valantasis. Oxford, 1998, 672 p.
7. Kling D. W. How the Texts Have Shaped the Times: How the Texts have shaped the times. New York: Oxford University Press, 2006, 389 р.
8. Perrin D. B. Studying Christian Spirituality. New York, 2007, 360 p.
9. Rubenson. S. The Letters of St. Anthony: Monasticism and the Making of a Saint. Minneapolis, 1995, 256 p.
10. Tradigo A. Icons and Saints of the Eastern Orthodox Church. Milan, 2004, 383 p.
11. Migne P. L. Patrologia cursus completus, series graeca. T. XXVа. Paris, 1884, CCLXXX p. (In Latin).
12. Migne P. L. Patrologia cursus completus, series graeca. T. XXVI. Paris, 1884, 1534 col. (In Latin).
13. Migne P. L. Patrologia cursus completus, series graeca. T. XXVIII. Paris, 1887, 576 col. (In Latin).
14. Migne P. L. Patrologia cursus completus, series latinae. Т. XXIII. Paris, 1845, 1596 col. (In Latin).
15. Παπαδοπουλου Στυλιανου. Πατρολογία. Τ. II. Αθηνα, 1990, 757 σ. (In Greek).
Обнаружив неточность в тексте, выделите ее и нажмите Ctrl + Enter.